close

Prečo prepojiť Google AdWords a Search Console

Pozrime sa na Google Search Console z pohľadu AdWords špecialistu. Načo nám to bude, keď tam nenájdeme absolútne nič o výkonnosti kampaní, o platenej návštevnosti? Asi na nič, však? Či nie? Tak teda nie. V Search Console naozaj o platenej návštevnosti nič nenájdete, keďže sa zaoberá tou organickou. Ale v Google AdWords môžete nájsť informácie o organickej návštevnosti, keď si tieto dva nástroje prepojíte.

Prepojenie reklamného účtu Google AdWords so službou Google Analytics sa už hádam stalo samozrejmosťou. Aspoň ja ako PPC špecialista to tak vnímam. Ak to vy vidíte inak, tak to rýchlo napravte. :-)

Ale Google má aj ďalšiu, menej známu a menej používanú službu, ktorá nám takisto dokáže poskytnúť cenné informácie. Ide o Google Search Console, postarom Google Webmaster Tools. Bývalý názov tejto služby naznačuje, kto s ňou asi obvykle pracuje. Ale využitie sa pre ňu nájde aj v online marketingu.

Čo to vlastne Search Console je a na čo slúži?

Váš webmaster tento nástroj určite dobre pozná. Pomáha mu odhaliť problémy s indexáciou stránok vyhľadávačom Google, upozorňuje ho na chyby vo funkčnosti webu, zjednodušuje mu kontrolu metapopisov... Ďalší, kto si od vás bude pýtať prístup do Search Console, bude váš SEO konzultant. Nájde tam konkrétne organické vyhľadávacie dopyty, s počtom zobrazení, klikov a priemernou pozíciou, čo mu Google Analytics neposkytne. Ale nie o tom som chcel, na túto tému vám niekedy napíše článok kolega.

Pozrime sa na Google Search Console z pohľadu AdWords špecialistu. Načo nám to bude, keď tam nenájdeme absolútne nič o výkonnosti kampaní, o platenej návštevnosti? Asi na nič, však? Či nie? Tak teda nie. V Search Console naozaj o platenej návštevnosti nič nenájdete, keďže sa zaoberá tou organickou. Ale v Google AdWords môžete nájsť informácie o organickej návštevnosti, keď si tieto dva nástroje prepojíte.

Ako to teda prepojiť

Urobíte to v nastaveniach AdWords účtu, v časti Prepojené účty → Search Console. Podmienkou úspešného prepojenia je mať práva správcu AdWords účtu a zároveň byť vlastníkom účtu Search Console.

Prepojenie Google AdWords a Search Console

V prvej chvíli vám toto prepojenie nijako nepomôže. Chce to čas. Čas na získanie dostatočného množstva dát, ktoré budete vedieť vyhodnocovať. Kde?

Čo prepojením získame

V menu kampaní svojho AdWords účtu kliknite na kartu Dimenzie a pod tlačidlom “Zobraziť…” si zvoľte “Platené a organické vyhľadávanie”.

Prehľad nájdeme na karte Dimenzie

Otvorí sa vám tabuľka na prvý pohľad rozdelená do štyroch sekcií. Prvý stĺpec “Dopyt” predstavuje zoznam skutočných vyhľadávacích dopytov doplnených o informáciu, či sa k danému dopytu v sledovanom období zobrazila iba reklama, iba organický výsledok, alebo oboje.

Ďalšie tri sekcie tabuľky sa volajú

  • Štatistické údaje o reklame
  • Štatistické údaje o organickom vyhľadávaní
  • Kombinované štatistické údaje o reklame a organickom vyhľadávaní

a nájdete v nich počty dopytov resp. zobrazení reklamy, počty klikov, mieru prekliku a priemernú pozíciu. V sekcii organického vyhľadávania tiež nájdete priemerný počet záznamov (rozumej stránok) z vášho webu zobrazených k danému dopytu. V prípade reklamy tento stĺpec logicky chýba, keďže na jeden dopyt sa vám môže v tej istej chvíli zobraziť len jedna reklama. V sekcii reklamy namiesto toho nájdete údaj o priemernej cene za klik a ak chcete, môžete si tiež pridať stĺpce Kampaň, Reklamná skupina a Kľúčové slovo.

Zobrazené údaje si môžete podľa potreby usporiadať kliknutím na záhlavie zvoleného stĺpca.

Prehľad plateného a organického vyhľadávania

V prípade, že sa rozhodnete Prehľad plateného a organického vyhľadávania si stiahnuť a spracovať napríklad v Exceli, odkryje sa vám ešte jedna možnosť. Okrem typu výsledku vyhľadávania (platené, organické, oboje) ho v tomto prípade môžete segmentovať aj podľa zariadenia (počítače, mobilné zariadenia, tablety).

Čo z prehľadu vyčítame

Tento zašitý prehľad, o ktorom zaručenie netuší väčšina užívateľov Google AdWords, a s ktorým 100%-tne nebudete pracovať denne, určite má svoju hodnotu. Nie je jednoduchý, ale keď sa naň bližšie pozriete, zamyslíte sa a pochopíte ho, pomôže vám porozumieť vzťahom medzi vašou platenou a neplatenou návštevnosťou. Pomôže vám zistiť, ako návštevníci prichádzajú na váš web. Či klikajú na reklamu alebo na organické výsledky. Resp. v akej miere. Uvidíte, kde vám naozaj pomáha reklama, lebo organické výsledky by nemali dostatočnú výkonnosť. Resp., ak máte obmedzený rozpočet, kde môžete na reklame čo-to ušetriť a spoľahnúť sa na tú organiku. Pomôže vám tiež porovnať výkonnosť organických a platených odkazov, či nie je niekde potenciál na ich optimalizáciu. Proste - je toho veľa.

Ako som už spomínal vyššie, nie je to prehľad, ktorý by ste pri optimalizácii svojich kampaní používali často. Ale ak ho dokážete použiť správne, jeho hodnotu nepochybne oceníte.

Určitou slabinou Search Console je, že dáta o návštevnosti vám poskytne len za 90 dní, t.j. ich signifikantnosť závisí od vašej návštevnosti. Čím vyššie čísla máte, tým viac z nich vyčítate. Ale to vlastne platí pre online marketing vo všeobecnosti.

A čo novom AdWords rozhraní

Na záver, keďže nám Google postupne sprístupňuje nové AdWords rozhranie - ak ste naň už prešli, prehľad, o ktorom hovorím, nájdete na novom mieste. Vpravo hore si rozkliknite ikonku grafu, ďalej si zvoľte “Vopred definované prehľady (Predtým Dimenzie)”, následne otvorte skupinu “Základné” a v nej už náš prehľad “Platené a organické vyhľadávanie” nájdete. Aj on bude vyzerať trošku inak, otvorí sa vám v ReportEditore, ale s tým si už určite poradíte.

V novom rozhraní Google AdWords

Zdieľaj článok na sociálnych sieťach:

Ďalšie články

Kontaktujte nás

+421 908 338 164 

 info@onlyne.sk

Tieto internetové stránky používajú k poskytovaniu služieb, personalizácií reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním týchto internetových stránok s tým vyjadrujete svoj súhlas. Ďalšie informácie